Zonnecrème voor de geest

  • Posted on: 5 July 2016
  • By: johanvergote

Vakantielectuur. Mocht het woord niet bestaan, dan hadden boekhandelaars het ongetwijfeld uitgevonden. Veel mensen lezen enkel en alleen boeken tijdens hun verlof. Gebrek aan tijd is hét klassieke excuus om dat niet doordeweeks te gaan doen. Wat een geluk toch dat literatuur, tussen short en bikini, alsnog een plaats vindt in de reiskoffer. Het gelees als een uitgelezen manier om tot rust te komen. Weg van de wereld, op sleeptouw genomen door een verhaal. 

Boekenvakkers spelen maar al te graag in op dat vakantielezen. Zon en zee worden herschapen tot een moordzomer vol spannende boeken. Daarnaast focust men op zeemzoete romans met covers in bloemetjesbehang. Lijkt dit niet verdacht veel op gecamoufleerd hokjesdenken? Na meer dan een kwarteeuw dagdagelijks professioneel tussen boeken laveren, is er aan dat zomerrecept van de boekhandel niks gewijzigd. 

En dan komt, zomaar uit het niets, iets heerlijks uit de hemel vallen. Uit onverwachte hoek dan nog wel, die van televisiezender Canvas. Via sociale media sporen zij iedereen aan om de voorziene vakantieboeken te delen, onder de noemer ‘Ik ga op reis en ik lees…’. Lezers enthousiasmeren lezers. Manna voor uitgevers en boekverkopers, zonder een cent aan reclamebudget. Mond-tot-mondreclame tot de zoveelste macht. Geen commerciële verSlaughtering of geMontefioreer, maar nieuwsgierigheid naar goede boeken staat centraal. Opvallend is de diversiteit aan titels, los van de toplijstjes maar recht uit het hart van de geëngageerde boekenliefhebber. Een pluim op de hoed van Canvas die zo, op grote schaal, subtiel boeken onder de aandacht brengt. In een tijd waarin de belangstelling voor boeken in algemene media alsmaar afzwakt, is dit een godsgeschenk.

Nu enkel nog de vakantieganger overtuigen dat lezen ook buiten het verlof een verademing is. Hopelijk vindt men daar bij Canvas ook nog wel iets op.